תואר שני - החוג להיסטוריה של המזה"ת ואפריקה

לימודי התואר השני מכוונים להעמיק את הידע הכללי של התלמיד בתולדות המזרח התיכון ואפריקה ולהביאו לדרגת התמחות בתולדותיו ובתרבותו של אזור אחד לפחות מאזורי המזה"ת ואפריקה בתקופה מוגדרת. לצד זאת מיועדים הלימודים לפתח בתלמיד יכולת עצמאית להשתמש בכליה של הדיסציפלינה ההיסטורית לניתוח תהליכים ותמורות בארצות המזרח התיכון ואפריקה. לצורך זה יועמק הידע של התלמיד בכלים הלשוניים הדרושים לצורך לימוד תולדות המזה"ת ואפריקה. כמו כן תועמק ההיכרות עם גישות מחקר מתחומים אחרים (כגון מדע המדינה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה) ועם מערך ההיסטוריוגרפיה המודרנית של המזרח התיכון.

 

מסלולי הלימוד:

  1. המסלול המחקרי (כולל עבודת גמר)
  2. המסלול העיוני (ללא עבודת גמר)
  3. לימודי צבירה לתואר השני


 

המסלול המחקרי (כולל עבודת גמר)

מסלול זה מיועד בעיקרו לתלמידים המעוניינים להתקדם  בתחום המחקר ההיסטורי של המזרח התיכון ואפריקה. לכל האחרים (ובכלל זה גם תלמידים מצטיינים) יוצע לבחור במסלול העיוני.

 

לתלמידים מצטיינים במיוחד בלימודי התואר הראשון או בלימודי התואר השני (בשנתיים הראשונות ללימודים בלבד) מוצע לפנות למסלול הישיר לדוקטורט (ראו פרטים באתר ביה"ס להיסטוריה).

 

הלימודים במסלול המחקרי יהיו בהיקף של 28 ש"ס לפחות, ויש לסיימם בתוך שנתיים. על התלמידים להגיש עבודה סמינריונית באחד הקורסים*.  בשאר הקורסים נדרשים התלמידים להגיש עבודת רפראט או מטלה אחרת, כפי שייקבע. כמו כן על התלמידים  להגיש עבודת גמר

 

במהלך לימודיהם יידרשו התלמידים להשיג רמת "פטור" בפרסית או בתורכית, ולחלופין להשתתף בשני שיעורי קריאה במקורות ערביים המיועדים לתלמידי התואר השני . לימודי השפה אינם נכללים במניין השעות לתואר. 

 

עבודת גמר 

במסגרת הסמינריון המחלקתי יודרכו התלמידים בנושאים הקשורים להגדרת מחקר, בחירת מקורות והגשת הצעת מחקר.הצעות מחקר נשפטות על ידי המנחה ועל ידי שופט נוסף הנקבע בהתייעצות עם הוועדה ללימודי התואר השני של החוג.
רצוי להגיש את הצעת המחקר בתום שנת הלימודים הראשונה, אך לא יאוחר מסוף הסמסטר הראשון בשנת הלימודים השנייה.

 

עבודת הגמר לתואר השני היא חיבור במתכונת אקדמאית-מקצועית. מטרתה להוכיח את כושרם של הסטודנטים לבצע מחקר המושתת על מקורות ראשוניים לנושא שבחרו ואת יכולתם להבין את השיח המקצועי בתחומם, להציג ולבקר את העמדות השונות בשיח זה, לטעון טענות היסטוריוניות משכנעות על סמך המקורות שבדקו ולשלבן בשיח. היקפה של עבודת הגמר לא יעלה על  שמונים עמודים. עבודות הגמר לתואר השני אינן אמורות לעמוד בקנה המידה הנדרש ממאמר או מספר אקדמי, אולם עבודות ששופטיהן יעריכו כי עמדו בכך תזכינה את כותביהן בהערכה "הצטיינות יתרה".

 
 
 

המסלול העיוני (ללא עבודת גמר)

המסלול העיוני מיועד למעוניינים בהעמקת ידיעותיהם והשכלתם בתחום לימודי ההיסטוריה של המזה"ת ואפריקה ואינם מתעתדים להמשיך במחקר בתחום לימודים זה.

 

הלימודים במסלול העיוני יהיו בהיקף של 32 ש"ס, ויש לסיימם בתוך שנתיים. על התלמידים להגיש עבודות סמינריוניות בשניים מקורסי הלימוד*. בשאר הקורסים נדרשים התלמידים להגיש עבודת רפראט או מטלות אחרות, כפי שייקבע.  כמו כן עליהם להגיש פרויקט גמר ולעמוד בבחינת גמר: פרויקט טקסטואלי-היסטוריוגרפי שייקבע בין התלמיד לבוחן, באישור ועדת לימודי התואר השני בחוג.

 

להרכב הלימודים בידיעון >

 

לימודי צבירה לתואר השני

כדי לאפשר לתלמידים ללמוד בקצב אטי יותר, במיוחד (אך לא רק) לתלמידים מבוגרים ולאלה הנמצאים באמצע הקריירה או אף בסיומה, מוצעת האפשרות לפרוש את הלימודים על פני ארבע שנים. תלמידים אלה יוכלו להרחיב דעת ולהעמיקה בלא שיהיו כבולים בסד הזמן המקובל ללומדים במסלולים הרגילים.

 

החוג להיסטוריה של המזרח התיכון ואפריקה יאפשר לרשום תלמידים למסלול הצבירה למשך שנתיים בלבד. במהלך שנתיים אלה ישלימו התלמידים מחצית לפחות ממכסת השעות לתואר השני במסלול העיוני, כלומר 4 סמינריונים לפחות (16 ש"ס). לאחר שנתיים במעמד המיוחד יעברו התלמידים למעמד רגיל (מן המניין) ויידרשו להשלים את לימודיהם לתואר בתוך שנתיים נוספות לכל היותר. בנקודת הקבלה למעמד הרגיל  ועל סמך הישגיהם, קצב התקדמותם והתרשמות ראש הוועדה ללימודי התואר השני של החוג, יוחלט לאיזה מסלול ישויכו - המסלול המחקרי או המסלול העיוני.

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
Developed by
UI/UX Basch_Interactive